Po co producenci dodają cukier do żywności?

Co to jest cukier? Najczęściej rozumiemy pod tym pojęciem białą substancję otrzymywaną z buraków cukrowych czy trzciny cukrowej. Ale cukry występują naturalnie w produktach spożywczych. Zawierają je owoce, warzywa, zboża, mleko czy miód. Jednak problemem są te dodawane do żywności.

– Cukier jest dodawany wszędzie, nawet do przetworów mięsnych – mówi Martyna Andreew, dietetyk, zachęcając wszystkich konsumentów do czytania etykiet na produktach spożywczych. – Można zadać sobie pytanie: po co producenci to robią? Cukier jest konserwantem, czyli wydłuża trwałość żywności. Zmienia też konsystencję pożywienia: wiedziały to już nasze babcie, że dodany do przetworów owocowych, zagęści je. Ma też wpływ na barwę jedzenia – zwiększa jej nasycenie, a to sprawia, że przetwory są przyjemniejsze dla oka i częściej je kupujemy. No i powód podstawowych: cukier zmienia smak pożywienia.

Cukry dodane

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) mówi o potrzebie obniżenie spożycia cukrów dodanych – podaje Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej IŻŻ. Pozyskana z nich energia powinna stanowić w ciągu dnia mniej niż 10 proc. Oczywiście, na razie dane pokazują co innego.

Czym są cukry dodane? To te, które nie występują naturalnie w żywności (miodzie, owocach i ich przetworach) tylko zostały do niej dodane w trakcie przygotowania. Do cukrów dodanych zalicza się monosacharydy (np. glukoza i fruktoza), disacharydy (np. sacharoza, cukier rafinowany).

Czym zastąpić cukier?

Dietetyczka proponuje trzy substancje. Jedna z nich jest ksylitol. – Jest to cukier pochodzenia naturalnego, inaczej brzozowy – pierwotnie pozyskiwany z brzozy – mówi. – Ksylitol wygląda jak cukier. Jeżeli chodzi o smak jest on porównywalny z sacharozą, ale ma o ok. 40 proc. niższą wartość energetyczną. Ksylitol ma orzeźwiający posmak, dlatego często dodaje się go do gum do żucia.

Bardzo popularna jest stewia. Na początku pojawiła się w aptekach w lizakach dla dzieci. Pochodzi z Ameryki Południowej.  – Stewia jest kilkaset razy słodsza od sacharozy, jednak nie ma wartości energetycznej, bo nie jest wchłaniania w przewodzie pokarmowym. Ale ma też minusy. Kiedy spożywamy ją w nadmiarze może wywołać efekt przeczyszczający – tłumaczy Martyna Andreew.

Za to jeżeli chodzi o glikemię – czyli poziom cukru we krwi w ciągu dnia – stewia nie wywołuje aż tak znacznych wahań jak sacharoza.

Ostatni zamiennik cukru to erytrytol. – Występuje naturalnie, w owocach, wodorostach, czerwonym winie… Nie niesie ze sobą wartości energetycznej, natomiast jest mniej słodki od cukru. Ma też zerowy indeks glikemiczny, więc jest polecany diabetykom – dodaje.

 

Elżbieta Kulińska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *