Pij soki na zdrowie!

Doskonale gaszą pragnienie, dostarczają witamin, doczekały się nawet swojego święta. 30 maja obchodzono Światowy Dzień Soku.

Świeże, kolorowe i pyszne – naukowcy przekonują, że soki pasują do każdej okazji. Po które warto sięgnąć? Śniadaniu może towarzyszyć bogaty w likopen sok pomidorowy, o właściwościach antyoksydacyjnych. Podobnie jak pomarańczowy – ułatwia wchłanianie żelaza, zawiera zmniejszające ryzyko wystąpienia nowotworu polifenole, a już jedna szklanka pokrywa 90 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

Sok warto wrzucić też do plecaka przed wyjazdem na wakacyjną wycieczkę. Napój w kartonie najlepiej oprze się szkodliwemu działaniu słońca i tlenu. Zwłaszcza latem warto zdecydować się na bogaty w witaminę A sok marchwiowy, który zawiera również beta-karoten, stanowiący dodatkową barierę przed promieniowaniem UV.

Wybierając się na trening czy planując aktywne popołudnie, dobrze zabrać ze sobą sok z buraka. Dzięki zawartości azotanów, zwiększa wydolność sercowo-oddechową i wytrzymałość mięśniową.

Możliwości jest dużo więcej, podobnie jak preferencji smakowych. Co do jednego naukowcy są jednak zgodni – świeży sok warzywny i owocowy z powodzeniem może zastąpić jedną z 5 zalecanych w ciągu dnia porcji warzyw i owoców.

Agnieszka Gabała

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *