Gaworzenie w dwóch językach

Czy naukę języka obcego można rozpocząć jeszcze zanim dziecko nauczy się mówić? Zdaniem niektórych naukowców jest to możliwe, a w pierwszych latach życia maluchy wiedzę przyswajają nadzwyczaj sprawnie.

Jak to możliwe, że dorosły człowiek w naukę języka obcego wkłada dużo wysiłku, rozklejając wokół karteczki zapisane nowymi słówkami i łamiąc sobie język, próbując naśladować nienaturalną dla niego wymowę, a małemu dziecku przyswajanie wiedzy z tego zakresu przychodzi zaskakująco łatwo? Skąd fenomen dzieci, które, mając rodziców różnych narodowości, w wieku 4-5 lat posługują się dwoma językami, nie mieszając ich ze sobą i płynnie przechodząc z jednego akcentu w drugi? – Jeszcze do niedawna uważano, że nauka języka obcego może zaburzyć proces nauki mówienia. Jednak naukowcy dowiedli, że jest inaczej. Nie bez powodu mózg małego dziecka porównuje się do gąbki chłonącej różnorodne informacje. Maluchy nie tylko szybko się uczą, ale też doskonale odwzorowują zasłyszane dźwięki, dzięki czemu łatwiej im naśladować melodię języka obcego oraz prawidłową wymowę poszczególnych głosek – wyjaśnia Julia Biczysko, nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 13 w Tarnowskich Górach, prywatnie mama 12-letniej Natalki, 6,5-letniej Weroniki i 3,5-letniego Kubusia, który pierwszy kontakt z językiem angielskim ma już za sobą. I poznaje go każdego dnia pod czujnym okiem mamy.

Kołysanka po angielsku

Jednym z największych przełomów w życiu dziecka jest okres nauki czytania i pisania. Wtedy wykształca się mechanizm myślenia abstrakcyjnego i pamięci logicznej, a w konsekwencji zmienia się sposób przyswajania wiedzy. Zdaniem naukowców wcześniej maluchy języków obcych uczą się instynktownie – tak jak uczą się mówić w swoim ojczystym języku. Na tym założeniu opierają się tzw. naturalne metody nauczania języków obcych, które zakładają rozpoczęcie edukacji już w okresie niemowlęcym – w przypadku coraz popularniejszej metody Helen Doron nawet po ukończeniu 3. miesiąca życia.

– W pierwszych latach u dzieci występuje tzw. pamięć mechaniczna, co oznacza, że maluchy uczą się, kojarząc dźwięki czy słowa z konkretnymi obrazami, słowami bądź sytuacjami. Właśnie dlatego uważa się, że najskuteczniejsza w tym czasie jest nauka przez zabawę – rymowanki, wyliczanki, piosenki, obrazki, a później bajki – wymienia Julia Biczysko. – W przypadku naturalnych metod nauki języka obcego bardzo ważne jest też, by dziecko miało regularny, nawet codzienny kontakt z językiem. Zaleca się też, by nauczyciel przez cały czas mówił w języku obcym, jednocześnie ułatwiając zrozumienie niektórych komunikatów np. za pośrednictwem gestów.

Domowe przedszkole

Czy rodzice potrafiący porozumiewać się w obcym języku powinni zostać nauczycielami własnych dzieci? – Na pewno przed podjęciem takiej decyzji trzeba rzetelnie ocenić swoją wiedzę – aby uczyć, językiem trzeba posługiwać się co najmniej na poziomie średnio zaawansowanym. Nie chodzi tylko o znajomość słownictwa czy struktur gramatycznych, ale również o akcent, który dziecko będzie naśladowało. Dużo łatwiej jest uczyć od zera, nawet w nieco późniejszym czasie, niż poprawiać błędy popełnione przez pierwszego, “domowego” nauczyciela – zaznacza Agata Michalik, nauczycielka języka niemieckiego w tarnogórskiej “Trzynastce”, która ze swoimi synami – 6-letnim Oliwerem i 5-letnim Filipem w domu rozmawia po polsku i po niemiecku. – Jednocześnie rodzice mogą korzystać z dostępnych w internecie materiałów edukacyjnych, dostosowanych do wieku. Ważne jednak, by sięgać do wartościowego źródła – dodaje germanistka.

Decyzja o rozpoczęciu przygody dziecka z językiem obcym należy do rodzica. I choć w dzisiejszym świecie znajomość jednego obcego języka na nikim nie robi już wrażenia, ambicje opiekunów nie mogą brać góry nad zdrowym rozsądkiem. Na efekty nauki nieraz trzeba cierpliwie poczekać, a dla każdego malucha istotna jest pochwała za każdy sukces – nawet ten najmniejszy.

 

Agnieszka Gabała

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *